Artist

Cho Hyori

조효리

조효리(b.1992)의 작업에서 우리는 언제나 ‘떠도는 눈’(작가 작업노트, 2023)의 존재를 발견한다. 이 눈은 하나의 대상을 마주할 때 그 대상이 속했었거나 속해 있거나 미래에 속할 수 있을 법한, 가늠 가능한 혹은 상상 가능한 모든 차원의 시공간을 바라보는 눈이다. 그렇기에 조효리의 평면은 면의 앞, 뒤, 가장자리 구석까지 이미지의 전방위적 속성을 재현하는데 동원된다. 이 ‘떠도는 눈’은 한편 작가 자신의 신체적 능력이 허락하는 지평에 국한되지않고, 사물과 공간을 지각하는 데 사용되는 다채로운 프로그램과 툴이 지닌 기계적, 도구적 눈의 역량을 포괄, 포섭하는 눈이며, 종종 대상의 독립적 상태뿐만 아니라 외부의 자극에 반응해 발생하는 속성의 변화까지 가늠할 의지를 가진 눈이다. 이는 마주한 대상을 끝까지 이해하려는 의지의 표명일 수도 있고, 작가가 사는 지각의 세계-어떤 과거는 끝없이 재사유하고, 오지 않은 시간에 때로 가깝게 다가서려는-에서 발현된 작업의 양상일 수도 있다. 조효리의 작업은 ‘보는’ 행위의 지평과 범주에 대해 지속적으로 물음을 던지는 한편, ‘최대치로’ 본 결과를 ‘납작한’ 평면에 재현해 나갈 방안을 제시하고 있다.

조효리는 홍익대학교에서 회화를, 한국예술종합학교에서 평면을 전공했다. 갤러리 아노브, 서울(2021); 갤러리 앤에이, 서울(2020)에서 개인전을 가졌으며, «히스테리아 : 동시대 리얼리즘 회화», 일민미술관, 서울(2023); «윈도우 리컨스트럭션», 아마도 예술공간, 서울(2023); «Bring to Light», 프롬프트 프로젝트, 서울(2023); «물거품, 휘파람», 두산 갤러리, 서울(2022); «용도의 쓸모 – 사용자 친화적», 을지예술센터, 서울(2022); «Another Asian Artist», 더 샵하우스, 홍콩(2022); «The Seasons», 디스위켄드룸, 서울(2022) 등 국내외 주요 기관과 상업 공간의 기획전에 참여했다.

We can always find the existence of ‘Wandering Eye’ (Artist’s Note, 2023) in Cho Hyori (b.1992)’s works. This eye is one that gazes into all imaginable, every dimension of time and space we can think of when we face with an object which might have belonged, is belonged, or will be belonged in the future. Therefore, Cho’s flat space employs image’s total directional components including front, back, and edges of the space. This ‘Wandering Eye’ not only transcends the horizon limited to the artist’s physical abilities, but also embraces the mechanical and tool-like capabilities using different programs and tools for realizing objects and spaces; also, it is an eye with the intention to gauge independent state of the objects, and the changes within the objects occurring by external stimulation. This can be seen as the artist’s determination to understand the encountered object completely, or as the representation of some aspects of the work materialized from the artist’s perpetual world, where Cho constantly reconsider some of her past or ponder upon the unseen times. Cho’s works consistently questions the categories of the act of ‘seeing’, whereas proposing ways to reproduce the ‘most’ seen results onto ‘flat’ canvas.

Cho Hyori earned B.A. in Painting at Hong-ik University and M.A. in Painting at Korea National University of Arts. Her solo exhibitions include Extended Play at Gallery Anov, Seoul (2021); and Your Clock is BEHIND / Your Clock is AHEAD, N/A, Seoul (2020). Cho also participated in numerous group exhibitions such as Hysteria: Contemporary Realism Painting, Ilmin Museum of Art, Seoul (2023); Windows Reconstruction, Amado Art Space, Seoul, (2023); Bring to Light, Prompt Project, Seoul (2023); Rales, Wheezes and Crackles, Doosan Gallery, Seoul (2022); Usefulness, Eulji Art Center, Seoul (2022); Another Asian Artist, The Shophouse, Seoul (2022); The Seasons, ThisWeekendRoom, Seoul (2022).

프로필

1992년생

학력

2022
한국예술종합학교 조형예술과 평면전공 전문사 졸업

2016
홍익대학교 미술대학 회화과 졸업

개인전

2021
«Extended Play», 갤러리 아노브, 서울, 한국

2020
«Your Clock is BEHIND / Your Clock is AHEAD», 갤러리 엔에이, 서울, 한국

단체전

2023
«히스테리아 : 동시대 리얼리즘 회화», 일민미술관, 서울, 한국
«내추럴 레플리카», 김희수아트센터, 서울, 한국
«윈도우 리컨스트럭션», 아마도 예술공간, 서울, 한국
«Bring to Light», 프롬프트 프로젝트, 서울, 한국

2022
«물거품, 휘파람», 두산 갤러리, 서울, 한국
«용도의 쓸모 - 사용자 친화적», 을지예술센터, 서울, 한국
«BGA Index : Open Storage», BGA인덱스, 서울, 한국
«Axis 2022», 021 갤러리, 대구, 한국
«Another Asian Artist», 더 샵하우스, 홍콩
«The Seasons», 디스위켄드룸, 서울, 한국

2021
«공중체련(空中體鍊)», 라라앤, 서울, 한국
«섣부른», BGA마루, 서울, 한국

2020
«BGA Offline Showcase PHYSICAL», 팩토리2, 서울, 한국

2019
«Clearly Blurry Air», 중간지점, 서울, 한국

2017
«Color 2017», CICA 뮤지엄, 김포, 한국
«막무가내 종횡무진», 포터블 스페이스, 서울, 한국

2016
«Cutting Edge_100», 가나아트센터, 서울, 한국

Profile

b.1992

Education

2022
M.F.A. in Painting, Korea National University of Arts, Seoul, KR

2016
B.F.A. in Painting, Hong-ik University, Seoul, KR

Solo Exhibition

2021
«Extended Play», Gallery Anov, Seoul, KR

2020
«Your Clock is BEHIND / Your Clock is AHEAD», Gallery N/A, Seoul, KR

Group Exhibition

2023
«Hysteria: Contemporary Realism Painting», Ilmin Museum of Art, Seoul, KR
«Natural Replica», Kim Hee Soo Art Center, Seoul, KR
«Windows Reconstruction», Amado Art space, Seoul, KR
«Bring to Light», Prompt Project, Seoul, KR

2022
«Rales, Wheezes and Crackles», Doosan Gallery, Seoul, KR
«Usefulness», Eulji Art Center, Seoul, Seoul, KR
«BGA Index : Open Storage», BGA Index, Seoul, KR
«Axis 2022», 021 Gallery, Daegu, KR
«Another Asian Artist», The Shophouse, Hong Kong
«The Seasons», ThisWeekendRoom, Seoul, KR

2021
«Gongjungchelyeon (Air Practice)», LaLa&, Seoul, KR
«Seodbuleun», BGA Maru, Seoul, KR

2020
«BGA Offline Showcase PHYSICAL», Factory2, Seoul, KR

2019
«Clearly Blurry Air», Jungganjijeom, Seoul, KR

2017
«Color 2017», CICA Museum, Gimpo, KR
«Magmuganae Jonghoengmujin», Portable Space, Seoul, KR

2016
«Cutting Edge_100», Gana Art Center, Seoul, KR

Installation View

조효리, <Bootss>, 2020, Acrylic on canvas, stainless steel, 213.9×260.6x25cm

조효리, <서곡>, 2022, Overture Acrylic, paper on canvas, 225x162cm each

조효리, <The way back>, 2021, acrylic on fabric, wire, 32x32cm

조효리, <“All is full of love” said Björk>, 2021, Acrylic, paper on canvas, 53×33.4cm each

조효리, <I was there Acrylic>, 2021, oil, paper on canvas, 45x45cm